Η Αισιοδοξία και ο Ρόλος της στην Ακαδημαϊκή Επιτυχία | Skywalker.gr - Jobs in Greece

Blog

Η Αισιοδοξία και ο Ρόλος της στην Ακαδημαϊκή Επιτυχία



Ένας αισιόδοξος άνθρωπος θεωρείται με την ευρεία έννοια της λέξεως ως κάποιος που βλέπει σε κάθε σύννεφο ένα ασημένιο περίβλημα. Είναι σαν να βλέπει τον κόσμο μέσα από μια μάσκα που τα μεταμορφώνει όλα σε ρόδινα και ωραία (ή αυτό που πολλοί χαρακτηριστικά λένε, τα αισιόδοξα άτομα βλέπουν ένα ποτήρι με νερό πάντα σαν μισογεμάτο και όχι σαν μισοάδειο) (Kubzensky, et al. 2001). Η ηρωίδα της Eleanor Porter Pollyanna?, είναι το πρότυπο του ρόλου τους και εάν σκέφτονται ακριβώς όπως και εκείνη με τον ίδιο θετικό τρόπο, όλα τα πράγματα θα γίνονται "για το καλύτερο", σε αυτόν, "τον καλύτερο όλων των πιθανών κόσμων" (Seligman 1998).

Σίγουρα οι περισσότερες από τις ανωτέρω τοποθετήσεις μπορούν να αποδοθούν στα αισιόδοξα άτομα, αλλά με περισσότερο από 20 έτη αξιόπιστης επιστημονικής έρευνας πάνω στην αισιοδοξία, είναι σαφές ότι η αισιοδοξία μπαίνει πολύ βαθύτερα από όσα αναφέρονται παραπάνω.

Συγκεκριμένα, υπάρχουν δύο βασικές προσεγγίσεις για το τι είναι αισιοδοξία. Οι Scheier και Carver, καθορίζουν την αισιοδοξία ως "μια σφαιρική γενικευμένη τάση να πιστεύει κάποιος ότι θα βιώνει κυρίως τις καλές, αντί τις κακές εκβάσεις των καταστάσεων στη ζωή". Στην καθημερινή γλώσσα αυτό σημαίνει "στη φωτεινή πλευρά της ζωής". Σύμφωνα με αυτό τον ορισμό, η απαισιοδοξία είναι η τάση να θεωρεί κανείς πως "εάν κάτι είναι να πάει στραβά για τον εαυτό του, θα πάει" (Scheier και Carver 1992).

Η δεύτερη προσέγγιση της αισιοδοξίας, γίνεται με τη χρήση της έννοιας του "επεξηγηματικού ύφους". Αυτός, είναι ο ορισμός που υιοθετείται από τον καθηγητή Martin Seligman (Gillham 2000) και βασίζεται στις αρχές της θετικής ψυχολογίας. Η συγκεκριμένη προσέγγιση αξιολογεί την αισιοδοξία μέσα από την εξερεύνηση συγκεκριμένων συμπεριφορών που διαμορφώνουν τον χαρακτηριστικό τρόπο με τον οποίο ένα πρόσωπο εξηγεί τα προηγούμενα γεγονότα στη ζωή του (Peterson &, Seligman 1984, Seligman 1991). Σε αυτήν την προσέγγιση, τα αισιόδοξα άτομα, εάν μπουν στην διαδικασία της σύγκρισης με τα απαισιόδοξα, εξηγούν τα αρνητικά γεγονότα ελέγχοντας τις αιτίες που τα προκαλούν, και τα ερμηνεύουν μέσα από τον αντίκτυπο που έχουν στον εαυτό τους ώστε να έχουν την μικρότερη δυνατή επιβάρυνση από αυτά.

Αντίθετα ο πρώτος ορισμός καθορίζει την αισιοδοξία σαν μία σχετικά σταθερή, γενικευμένη προσδοκία ότι οι καλές εκβάσεις στην πορεία των πραγμάτων και της ζωής, θα εμφανιστούν κατά την διάρκεια των σημαντικών καταστάσεων που απαρτίζουν την ζωή στο σύνολο της (Scheier & Carver 1985). Το βασικότερο σημείο αυτού του ορισμού είναι η σταθερότητα της προσδοκίας. Οι άνθρωποι διατηρούν την αισιοδοξία και την απαισιοδοξία τους κατά τη διάρκεια του χρόνου και στις διαφορετικές καταστάσεις μέσα στις οποίες ολοκληρώνουν τον κύκλο της ζωής τους. Κατά συνέπεια, η προδιάθεση της αισιοδοξίας, είναι μια πολύ γενική τάση, μια διάθεση που απεικονίζει τις προσδοκίες σε ποικίλες καταστάσεις της ζωής (Scheier & Carver 1985).

Σε αυτό το σημείο είμαι που εμπλέκονται και οι μαθητές με την αισιοδοξία, καθώς, τα τελευταία χρόνια η ενασχόληση με τις διαθέσεις αποτελεί ένα μεγάλο θέμα έρευνας, ειδικά με αυτές που αφορούν τον μαθητικό πληθυσμό. Μέσα λοιπόν από τις μέχρι τώρα μελέτες παρατηρούμε τελικά πως οι ερευνητές ορίζουν τις διαθέσεις, σαν τους στόχους που περιγράφουν τις επιθυμητές συμπεριφορές και τις στάσεις των σπουδαστών, σαν την επιθυμητή δηλαδή έκβαση της εκπαίδευσής τους (Katz 1991).

Αυτοί οι στόχοι εξετάζουν την ανάπτυξη των σπουδαστών στο σύνολο της, και αφορούν την καθημερινή λειτουργικότητα στη ζωή των μαθητών. Συγκεκριμένα, οι διαθέσεις είναι μεγάλες ιδέες που καλύπτουν πολλές περιοχές και δεξιότητες. Συμπεριλαμβάνονται συχνά στους στόχους επίτευξης των σπουδαστών, επειδή χρησιμεύουν ως μια υπενθύμιση της μεγάλης ακτίνας των στόχων και των συμπεριφορών τους οποίους οι σπουδαστές μπορούν να επιδιώξουν (Katz 1992; Ames 1992) και σίγουρα η αισιόδοξη στάση είναι μια από τις πιο θετικές και προσοδοφόρες.

Εξήγηση αυτού αποτελεί το γεγονός ότι οι σπουδαστές που σε όλες τις έρευνες φάνηκαν να είναι αισιόδοξοι, είχαν και υψηλότερες βαθμολογίες από τους απαισιόδοξους, αλλά και όταν σε επαναληπτική έρευνα του ίδιου δείγματος εξετάστηκαν μετά από μια πενταετία από τη λήψη του πτυχίου τους, βρέθηκε να έχουν καλύτερες θέσεις εργασίας και υψηλότερους μισθούς.

Αυτό μπορεί να εξηγηθεί μέσω ενός σημαντικού μηχανισμού, με τον οποίο οι αισιόδοξοι χρησιμοποιούν διαφορετικές στρατηγικές για να διαχειριστούν τις κρίσιμες καταστάσεις της ζωής από ότι οι απαισιόδοξοι (Scheier, Weintraub and Carver 1986). Οι άνθρωποι που είναι βέβαιοι για το μέλλον τους, σύμφωνα πάντα με τις έρευνες, εφαρμόζουν στον εαυτό τους μια συνεχομένη προσπάθεια να τα καταφέρουν, ακόμα και όταν έρχονται αντιμέτωποι με σοβαρές αντιξοότητες. Οι άνθρωποι από την άλλη που αμφισβητούν το μέλλον τους, είναι πιθανότερο να προσπαθήσουν να ωθήσουν αυτές τις αντιξοότητες μακριά τους, σαν να μπορούν με κάποιο τρόπο να δραπετεύσουν από τις καταστάσεις μέσα από την διαισθητική πλάνη ενός ευσεβούς πόθου. Με άλλα λόγια υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές στο πώς οι αισιόδοξοι και οι απαισιόδοξοι άνθρωποι αντιμετωπίζουν και διαχειρίζονται τις προκλητικές καταστάσεις της ζωής (Wrosch και Scheier 2003).

Έτσι οι αισιόδοξοι φοιτητές θα ξεκινούν με την σκέψη ότι μπορούν να τα καταφέρουν στις υποχρεώσεις τους, ότι θα είναι εύκολα τα μαθήματα και ότι θα δημιουργήσουν έναν πολύ καλό κοινωνικό κύκλο. Αυτό ως συνέπεια θα έχει τη μείωση του στρες από τη μελέτη αλλά και από τις εξετάσεις με αποτέλεσμα και την αύξηση στις ακαδημαϊκές επιτυχίες ενός φοιτητή. Τέλος ένας κατάλογος των ατόμων που ενστερνίστηκαν την αισιοδοξία σαν διάθεση και στάση ζωής, είναι αρκετός για να μας κάνει να καταλάβουμε ότι γενικά τα μεγαλύτερα μυαλά έχουν υιοθετήσει στην πορεία του γίγνεσθαι τους την αισιόδοξη άποψη της ζωής.

Έτσι στην λίστα με τους αισιόδοξους ανθρώπους βρίσκονται: ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης, οι Στωικοί φιλόσοφοι, ο Όσιος Αυγουστίνος, ο St Thomas και οι Σχολαστικοί, ο Leibniz, ο Kant, ο Fichte, ο Hegel (ο οποίος προσπάθησε να ενώσει την αισιοδοξία και την απαισιοδοξία), ο Lotze και ο Wundt (Moore 1911), όπως και ο μεγάλος διδάσκαλος του Γένους μας Ευγένιος Βούλγαρης όπως φαίνεται μέσα από το Βιβλίο Διατριβή περί Ευθανασίας του Ευγένιου.

 Dr Λυράκος Ν. Γεώργιος
Program Director MSc Psychology of Health


Description

Η Αισιοδοξία και ο Ρόλος της στην Ακαδημαϊκή Επιτυχία

Also read

News
Πακέτα συνδρομών

04 July 2016

Read the post
News
Χριστούγεννα στην Αθήνα: Η καρδιά της πόλης πλημμυρίζει με μουσική!

04 July 2016

Read the post
News
Χριστούγεννα στην Αθήνα - Glasshouse project: «We play your wish!»

04 July 2016

Read the post
News
Elevator Pitch στο TEDx Reboot

04 July 2016

Read the post
word.apologismoi
Στατιστικά στοιχεία 2013-2018

04 July 2016

Read the post

Counting down to the skywalker.gr App!

You'll be able to quickly and easily find your dream job from your mobile phone!

  • Create your profile
  • Send your CV straight away
  • Save your favourite companies and receive alerts
  • Set up a job alert
  • Upload a 10’’ video and quickly introduce yourself

mobile with skywalker app

Subscribe to the newsletter

Register to receive newsletters from skywalker.gr - Jobs in Greece

Backdrop with scrolling

Try scrolling the rest of the page to see this option in action.